Op deze pagina vindt u antwoorden op veel praktische vragen.
Veel gestelde vragen
Hoe zit het op school met klassendienst?
Op onze school hebben we de goede gewoonte om kinderen bij toerbeurt na schooltijd de klas netjes te laten maken. We beogen hiermee het verantwoordelijkheidsbesef van de kinderen voor hun leerplek te stimuleren. Net zoals kinderen thuis moeten leren om bijvoorbeeld hun spelmateriaal op te ruimen.
Soms lukt het niet i.v.m. vervoer of andere omstandigheden om de klassendienst uit te voeren. Vanaf begin groep 5 regelen kinderen dan zelf hun vervanging. In de groepen 3 en 4 geven de kinderen dit tijdig aan de leerkracht door.
Waar vind ik gevonden voorwerpen?
Er zijn op school veel gevonden voorwerpen. Aan het eind van de dag gaan alle achtergebleven bekers etc. van de kinderen in de kist met ‘gevonden voorwerpen’ bij de hoofdingang van de school. Als u iets mist dan kunt u of uw kind in de kist kijken.
De donderdag vóór elke schoolvakantie worden de gevonden voorwerpen uitgestald. Het is aan te raden hier langs te lopen, om te kijken of er iets van uw kind bij is. Daarna gaan de spullen naar een goed doel.
Hoe zit het met de verkeersveiligheid rondom school?
We streven naar een optimale verkeersveiligheid rondom de school. Aanspreekpunt: Angela. Bij haar kunt u terecht.
Voorbeeldgedrag. Ouders hebben een belangrijke voorbeeldfunctie als het gaat om de verkeersveiligheid rondom de school. Ga waar mogelijk met de fiets. Stap af aan het begin van het schoolplein. Zet de auto op daarvoor bestemde plekken.
Regels voor fietsverlichting en reflectoren. Om op te vallen heb je niet veel nodig. Een voor- en achterlicht en reflectoren op je fiets is al voldoende. Daarmee ben je goed zichtbaar in het donker en het is bovendien veel veiliger.
Wat zijn de regels voor vaste verlichting?
- Wit of geel licht voor, rood licht achter.
- De lampen moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen.
- De lampen mogen niet knipperen.
Wat zijn de regels voor losse lampjes?
- Ze mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op je hoofd, armen of benen.
- Je mag ze bevestigen aan je kleding of op je tas.
- Ze moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen.
- Ze moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen. En niet te veel bewegen.
- Wit of geel licht voor, rood licht achter.
- De lampen mogen niet knipperen.
Welke reflectie is verplicht?
- Een rode reflector op de achterkant van de fiets.
- Gele reflectoren op de trappers. Reflectie (wit of geel) op de wielen of de banden.
Waarom fietsen met je lichten aan?
- Anderen zien je beter.
- Je hebt meer zicht op de weg.
- Je komt veilig thuis.
Wanneer moeten je lichten aan?
- Als het donker is.
- Bij slecht zicht overdag (bijvoorbeeld bij mist).
Hoe zit het met klachten en problemen oplossen rondom school?
Als u problemen of klachten (bijvoorbeeld over geweld, pesten, seksuele intimidatie en discriminerend gedrag) hebt is het de normale gang van zaken dat u deze tracht op te lossen langs de weg van persoonlijke ontmoeting en gesprek met de persoon in kwestie. Als in uw ogen een klacht of probleem niet zonder meer kan worden opgelost, zijn er twee mogelijkheden:
- U deelt uw zorg met de directeur of eventueel een management lid;
- Als u vragen hebt over ons pestprotocol of sociaal emotionele kwesties, dan kunt u terecht bij onze SEO kring. Het aanspreekpunt van de kring is Marjolein Hendriksen.
Vertrouwenspersoon
Worden uw vragen of problemen nog niet naar uw tevredenheid opgepakt, dan is er nog de mogelijkheid om te sparren met een vertrouwenspersoon. Zij bieden een luisterend oor, denken mee en bieden ondersteuning om uw probleem op te lossen.
Voor de ouders en de leerkrachten zijn dan de contactpersonen Karin Hamelink en Linda Worm.
Voor de kinderen zelf zijn de vertrouwenspersonen Niels Lieftink & Angela Bruil.
Klachtencommissie
Ouders, leerlingen, medewerkers en anderen die bij een school betrokken zijn kunnen bij een klachtencommissie een klacht indienen over een gedraging of een beslissing van een ander op die school.
Gegevens Klachtencommissie: p/a GCBO, Postbus 82324, 2508 EH Den Haag. Telefoon 070-3861697. Email info@gcbo.nl.
GCBO staat voor: Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs.
Vertrouwensinspecteur
Buiten alles om kunt u contact opnemen met een vertrouwensinspecteur, dagelijks bereikbaar van 08.00 – 17.00 uur onder telefoonnummer 0900 – 111 3 111.
Geschillencommissie
Het schoolbestuur en de medezeggenschapsraad kunnen aan een geschillencommissie een geschil voorleggen over instemming, advies en andere medezeggenschapskwesties.
Gegevens Geschillencommissie: p/a GCBO, Postbus 82324, 2508 EH Den Haag. Telefoon 070-3861697. Email info@gcbo.nl.
Hoe zit het met mediawijs en veilig internet rondom school?
Inleiding
In dit document beschrijven we gedragsregels waaraan alle gebruikers van de ICT-voorzieningen binnen EKC Bloei zich dienen te houden. De ICT-voorzieningen worden aangeboden binnen het kader van het volgen van het onderwijs of ter ondersteuning aan de bedrijfsvoering van EKC Bloei. EKC Bloei vertrouwt erop dat haar medewerkers, leerlingen, ouders/verzorgers en andere betrokkenen verantwoord om zullen gaan met sociale media en heeft dit protocol opgezet om een ieder die bij EKC Bloei betrokken is of zich daarbij betrokken voelt daarvoor richtlijnen te geven.
Uitgangspunten
- EKC Bloei onderkent het belang van ICT- en internet voorzieningen en sociale media;
- Dit protocol draagt bij aan een goed, veilig school- en onderwijsklimaat;
- Dit protocol bevordert dat EKC Bloei, medewerkers, leerlingen en ouders op de sociale media communiceren in het verlengde van de missie en visie van de school en de reguliere fatsoensnormen. In de regel betekent dit dat we respect voor de school en elkaar hebben en iedereen in zijn waarde laten;
- De gebruikers van sociale media dienen rekening te houden met de goede naam van EKC Bloei en van een ieder die betrokken is bij de school;
- Het protocol dient, EKC Bloei haar medewerkers, leerlingen en ouders tegen zichzelf en anderen te beschermen tegen de mogelijke negatieve gevolgen van de sociale media;
- Ouders zijn te allen tijde verantwoordelijk voor wat er met hun kind gebeurt op sociale media; als EKC Bloei bieden we ouders en kinderen handvatten aan ter ondersteuning;
- Gebruik van de ICT-voorzieningen moet binnen de grenzen van de wet plaatsvinden en in lijn zijn met de onderwijsdoelstellingen of de bedrijfsvoering van EKC Bloei.
Doelstellingen
- Kinderen veilig en wijs leren omgaan met en positief gebruik maken van de geweldige mogelijkheden van sociale media, internet, nieuwe media;
- Kinderen te leren werken volgens de regels van ons kinderprotocol MEDIAWIJZER en VEILIG INTERNET;
- Kinderen leren omgaan met en zich te beschermen tegen de gevaren van internet en sociale media;
- Kinderen mediawijsheid aanleren op het gebied van:
- Gebruik: apparatuur en software goed kunnen bedienen;
- Begrip: mediaboodschappen kritisch kunnen analyseren;
- Communicatie: media content kunnen creëren en via media sociaal kunnen interacteren;
- Strategie: media bewust kunnen inzetten en de eigen doelstellingen te realiseren;
- Ouders informeren over de uitdaging en gevaren van sociale media voor hun kind en hun verantwoordelijkheid in deze; hen handvatten aanreiken om hun kinderen thuis op een goede manier structureel en duurzaam te leren omgaan met sociale media;
- Leerkrachten creëren een inspirerende werk- en leeromgeving voor hun leerlingen; we zien het computergebruik en sociale media als ondersteunend aan het onderwijsleerproces;
- We willen als school ‘mediawijs’ zijn: de leerkracht en het kind – en hun ouders – bewegen zich actief, bewust en kritisch in de gemedialiseerde samenleving.
Activiteiten kinderen
De leerlingen van EKC Bloei worden in kennis gesteld van de gedragsregels middels een inleidend klassengesprek. Indien de groepsleerkracht het nodig acht, kan hij/zij de regels, de voordelen en nadelen van internet in de loop van het jaar weer aan de orde stellen.
- In alle groepen hangt de poster mediawijzer en veilig internet met schoolbrede afspraken;
- Jaarlijks wordt deze poster in alle groepen volgens de jaaragenda behandeld;
- Jaarlijks behandelen we het programma ‘Diploma Veilig Internet’.
Gedragsregels internet
Kinderen maken gebruik van internet ter verrijking van het onderwijs: om informatie te zoeken, contacten te leggen met leerlingen van andere scholen en deskundigen te kunnen raadplegen. Internetactiviteiten worden hiermee steeds meer onderdeel van methodes en leergangen.
EKC Bloei is aangesloten op het Internet. In principe hebben alle medewerkers en leerlingen toegang tot het Internet. Er wordt in de lessen waarbij internet wordt ingezet gewezen op kindvriendelijke zoekmachines. De EKC Bloei heeft een contract afgesloten met Filternet.
Gedragsregels:
- Het Internet wordt conform de voorschriften en of aanwijzingen van het management gebruikt;
- Het is niet toegestaan om andere activiteiten te ontplooien, zoals:
- Het spelen van spelletjes via internet/met derden;
- Zonder toestemming (educatieve) spelletjes downloaden en installeren;
- Het bezoeken van niet-onderwijs gerelateerde chatrooms en Internetforums;
- Internet sites bezoeken die obscene, tot haat opruiende of anderszins aanstootgevende informatie bevatten;
- Persoonlijke opvattingen als opvattingen van de instelling voorstellen;
- Commerciële software of materiaal waarop copyright berust in strijd met dat copyright uploaden, downloaden of anderszins overbrengen;
- Het downloaden en/of installeren van niet-educatieve spelletjes;
- Het is niet toegestaan materiaal te downloaden en binnen EKC Bloei aan te wenden, waaronder begrepen teksten, afbeeldingen, geluidsopnames of video-opnames met een discriminatoire of pornografische inhoud, dan wel met een zodanige inhoud dat de gebruiker redelijkerwijs kan begrijpen dat EKC Bloei zich hiermee niet kan verenigen en of betrokkenheid van EKC Bloei bij dit materiaal de identiteit, eer en goede naam van EKC Bloei schaadt;
- Het is niet toegestaan dat medewerkers hun emailadres en de naam van EKC Bloei achterlaten op websites en of forums tenzij men hiervoor toestemming heeft gekregen van het bevoegd management;
- Het is niet toegestaan software, gegevens en artikelen te downloaden of te kopiëren waarvoor auteursrechten of licenties gelden;
- De leerkracht draagt zorg voor een omgeving waarin kinderen open kunnen vertellen wanneer zij op een ongewenste, onbedoelde site komen. Het is immers meestal niet hun schuld;
- Regels en wetten met betrekking tot copyright worden in acht genomen; informatie die terug te voeren is op leerlingen mag niet op het openbare deel van het netwerk terechtkomen.
Sociale media in de school
Voor alle gebruikers (medewerkers, leerlingen en ouders/verzorgers)
- Het is medewerkers en leerlingen niet toegestaan om tijdens de lessen actief te zijn op sociale media tenzij door de schoolleiding respectievelijk leraren hiervoor toestemming is gegeven;
- De betrokkene is persoonlijk verantwoordelijk voor de inhoud welke hij of zij publiceert op de sociale media;
- Elke betrokkene dient zich ervan bewust te zijn dat de gepubliceerde teksten en uitlatingen voor onbepaalde tijd openbaar zullen zijn, ook na verwijdering van het bericht;
- Het is voor betrokkenen niet toegestaan om foto-, film- en geluidsopnamen van schoolgerelateerde situaties op de sociale media te zetten tenzij betrokkenen uitdrukkelijk toestemming voor plaatsing hebben gegeven;
- Het is medewerkers niet toegestaan om ‘vrienden’ te worden met leerlingen op sociale media; hoge uitzondering hierop is als er privé al een sterke (familie/vriendschaps) relatie is;
- Alle betrokkenen nemen de fatsoensnormen in acht. Als fatsoensnormen worden overschreden (bijvoorbeeld: onwaarheden vertellen, mensen pesten, kwetsen, stalken, bedreigen, zwartmaken of anderszins beschadigen) dan neemt de WS passende maatregelen. Zie ook : Sancties en gevolgen voor medewerkers en leerlingen;
- Zaken die niet door de beugel kunnen (zoals pestgedrag) melden we bij betrokkenen (zoals ouders gepeste/pester) en bij de betreffende leerkracht; Op de eigen facebookpagina van EKC Bloei hebben twee Mediamasters uit het team de bevoegdheid om personen en/of berichten te verwijderen. Zij beslissen tevens of een vriendschapsverzoek wordt geplaatst/ geaccepteerd;
Voor medewerkers
- Medewerkers hebben een bijzondere verantwoordelijkheid bij het gebruik van sociale media: privémeningen van medewerkers kunnen eenvoudig verward worden met de officiële standpunten van EKC Bloei. Indien een medewerker deelneemt aan een discussie die (op enigerlei wijze) te maken heeft met de school, dient de medewerker te vermelden dat hij/zij medewerker is van EKC Bloei ;
- Als online communicatie dreigt te ontsporen dient de medewerker direct contact op te nemen met zijn/haar leidinggevende om de te volgen strategie te bespreken;
- Bij twijfel of een publicatie in strijd is met deze richtlijnen neemt de medewerker contact op met zijn/haar leidinggevende.
- Het is de medewerker toegestaan om schoolgerelateerde onderwerpen te publiceren mits het geen vertrouwelijke of persoonsgebonden informatie over EKC Bloei, haar medewerkers, leerlingen, ouders/verzorgers en andere betrokkenen betreft. Tevens mag de publicatie de naam van de school niet schaden;
- Indien de medewerker over EKC Bloei publiceert, dient duidelijk te zijn dat de boodschap de persoonlijke mening van de medewerker betreft ; uiteraard dient het bericht niet in tegenspraak te zijn met dat wat de school uitdraagt.
Gedragsregels netwerk en werkstations
- Ter beschikking gestelde werkstations worden conform de voorschriften van de beheerder (Hoofd ICT) gebruikt;
- Het is niet toegestaan het persoonlijke wachtwoord bekend te maken aan derden in welke vorm dan ook. De gebruiker is verplicht de combinatie van gebruikersnaam en persoonlijk wachtwoord zorgvuldig te beheren;
- Het is niet toegestaan:
- Gebruikersnamen en wachtwoorden te gebruiken die op niet reglementaire wijze verkregen zijn;
- Zich toegang te verschaffen tot gegevens van andere gebruikers;
- De normale werking van het netwerk opzettelijk te verstoren, waaronder tevens wordt verstaan het verspreiden van computervirussen of van netwerkverkeer van grote omvang over langere tijd, waardoor anderen wezenlijk worden gehinderd bij hun gebruik van het netwerk;
- Vertrouwelijke informatie of informatie die eigendom is van personen of instellingen bekend te maken of te publiceren. Dergelijke informatie bestaat onder meer uit, maar is niet beperkt tot: databases van de school en de daarin opgeslagen gegevens, computersoftware, toegangscodes voor computernetwerken en persoonlijke gegevens van leerlingen en ouders;
- Zonder uitdrukkelijke toestemming bestanden, uitvoer of gebruikersnamen van andere personen te openen, te wijzigen of te gebruiken;
- Ander gebruik (dan hiervoor genoemd) van het netwerk, van het werkstation of van netwerkbronnen dat door de schoolleiding of de netwerkbeheerder als ongepast wordt aangemerkt is ook verboden;
- Netwerkaansluitingen of koppelingen mogen niet geblokkeerd of gewijzigd worden;
- De gebruiker moet zich houden aan de bepalingen die in de licentieovereenkomst(en) van de programmatuur zijn opgenomen. Deze overeenkomsten kunnen ingezien worden bij de ICT-coördinator;
- Het is niet toegestaan om zelfstandig applicaties en andere programmatuur waar EKC Bloei geen gebruikslicentie voor bezit, te installeren op een werkstation van EKC Bloei;
- Programmatuur mag niet worden gekopieerd, met uitzondering van die programmatuur die door EKC Bloei expliciet ter beschikking wordt gesteld;
- Aanwijzingen van ICT-coördinator o.a. ten aanzien van virusbestrijding dienen te worden gevolgd;
- Gebruikers kunnen incidenten die het normale gebruik van de ICT-voorzieningen verstoren melden aan de ICT-coördinator.
Gedragsregels email
- Iedere gebruiker draagt er zorg voor dat zijn gebruikersnaam en wachtwoord alleen voor eigen gebruik kunnen worden aangewend.
- Het is niet toegestaan:
- Gebruikersnamen en wachtwoorden te gebruiken die op niet reglementaire wijze verkregen zijn;
- Een e-mailadres van een andere gebruiker als afzender te gebruiken;
- Anoniem email te versturen of e mailberichten op enige wijze te vervalsen;
- Voor andere gebruikers bestemde e mailberichten te lezen, te kopiëren te wijzigen of te wissen;
- Zich toegang te verschaffen tot e-mailberichten van andere gebruikers;
- Obscene of lasterlijke informatie of informatie die tot doel heeft andere personen te ergeren, kwellen of intimideren, verzenden of ontvangen;
- Persoonlijke opvattingen als opvattingen van de instelling voorstellen;
- E-mail gebruiken voor gokken of onwettige activiteiten;
- Porno, geweld en/of discriminerende taal actief te ontvangen en/of verspreiden / door te geven via email;
- Pest Mails versturen.
- Ander gebruik (dan hierboven genoemd) van e-mail dat door de schoolleiding of de netwerkbeheerder als ongepast wordt aangemerkt is ook verboden.
- Het is niet toegestaan om e-mailberichten te ondertekenen met gebruikmaking van een andere naam.
- Commercieel gebruik van mail (met uitzondering van contract onderwijs activiteiten) en het gebruik van e-mail voor kettingbrieven, in welke vorm of voor welk doel dan ook, is niet toegestaan.
- Het is zonder uitdrukkelijke toestemming van het bevoegd management niet toegestaan om e-mailberichten te versturen aan meer dan 100 adressen tegelijkertijd.
- Voor e-mail geldt ook het briefgeheim, maar op grond van hun pedagogische verantwoordelijkheid mogen de leerkrachten e-mail van leerlingen bekijken.
Controle door de werkgever
- De school bewaart het emailverkeer;
- Het is de schooldirectie toegestaan onder voorwaarden medewerkers/leerlingen gedurende enige tijd te volgen indien aanwijzingen bestaan van handelen in strijd met de voorschriften;
- Het is de schooldirectie toegestaan om alle zakelijke e-mailberichten te lezen;
- Voorwaarden voor het uitvoeren van deze controle:
- Indien een medewerker/leerling of een groep van medewerkers/leerlingen wordt verdacht van het overtreden van regels, kan gedurende een vastgestelde (korte) periode gerichte controle plaatsvinden;
- Controle beperkt zich in beginsel tot verkeersgegevens van het e-mail- en internetgebruik. Slechts bij zwaarwegende redenen vindt controle op de inhoud plaats;
- Bij constatering van verboden gebruik wordt dit onmiddellijk met de betrokken medewerker besproken. De medewerker wordt gewezen op de consequenties wanneer hij niet stopt met het verboden gebruik;
- De controle op persoonsgegevens over e-mail en internetgebruik vindt slechts plaats in het kader van de volgende doelen:
- i. Begeleiding en/of individuele beoordeling van leerlingen;
- ii. Voorkomen van negatieve publiciteit;
- iii. Tegengaan van seksuele intimidatie;
- iv. Tegengaan van “verboden gebruik”;
- v. Kosten- en capaciteitsbeheersing;
- vi. Systeem en netwerkbeveiliging;
- vii. Tegengaan van discriminatie.
Pestgedrag en vertrouwenspersoon
Voor het aanpakken van ongewenst gedrag op de elektronische snelweg is samenwerking van groepsleerkrachten en ICT-coördinator een belangrijke voorwaarde. Bij meldingen/klachten over internetporno raadpleegt de leerkracht cq. de directie de ICT-coördinator om met elkaar te achterhalen of de ongewenste site bijvoorbeeld ‘zomaar’ kon verschijnen of dat de leerling/medewerker er gericht naar op zoek is gegaan. In geval van haatmail of pesterijen via e-mail kunnen ze samen de speurtocht aangaan naar de persoon van wie de mail afkomstig is. Het kan zijn dat de e-mail aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij justitie als de inhoud van een e-mail in ernstige mate ontoelaatbaar is.
De vertrouwenspersoon is verantwoordelijk voor de persoonlijke begeleiding van de lastiggevallen leerling of het lastiggevallen personeelslid. De vertrouwenspersoon gaat met de klager na of de kwestie met bemiddeling is op te lossen en ondersteunt de klager bij het eventueel indienen van een klacht bij bevoegd gezag of klachtencommissie (verder beschreven in de klachtenregeling).
Sancties en gevolgen voor medewerkers en leerlingen
- Medewerkers die in strijd handelen met dit protocol maken zich mogelijk schuldig aan plichtsverzuim. Alle correspondentie omtrent dit onderwerp wordt opgenomen in het personeelsdossier.
- Afhankelijk van de ernst van de uitlatingen, gedragingen en gevolgen worden naar medewerkers toe rechtspositionele maatregelen genomen welke variëren van waarschuwing, schorsing, berisping, ontslag en ontslag op staande voet;
- Leerlingen en / of ouders/verzorgers die in strijd met dit protocol handelen maken zich mogelijk schuldig aan verwijtbaar gedrag. Alle correspondentie omtrent dit onderwerp wordt opgenomen in het leerlingendossier;
- Afhankelijk van de ernst van de uitlatingen, gedragingen en gevolgen worden naar leerlingen en / of ouders/verzorgers toe maatregelen genomen welke variëren van waarschuwing, schorsing en verwijdering van school;
- Indien de uitlating van leerlingen en/of ouders/verzorgers en medewerkers mogelijk een strafrechtelijke overtreding inhoudt zal door EKC Bloei aangifte bij de politie worden gedaan.
Zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens
Medewerkers hebben de beschikking over privacygevoelige gegevens van leerlingen en ouders. De (software)systemen die door EKC Bloei worden gebruikt zijn zo ingericht dat de gegevens veilig bewaard worden en alleen ter beschikking staan van degenen die de gegevens nodig hebben. Veiligheid is echter niet alleen afhankelijk van systemen, maar ook van het gedrag van medewerkers. De volgende richtlijnen zijn van toepassing:
- Inloggegevens worden niet gedeeld met anderen, wachtwoorden worden regelmatig gewijzigd
- Wanneer iemand zijn/haar werkplek verlaat (ook als dat voor een korte duur is), wordt het beeldscherm afgegrendeld. Dit geldt ook als de leerkracht het lokaal verlaat, of er nu wel of geen leerlingen aanwezig zijn op dat moment.
- Thuiswerken is toegestaan, maar alleen als er gebruik gemaakt wordt van de door EKC Bloei beschikbaar gestelde systemen. Het is niet toegestaan om gegevens te versturen naar of vanaf een privé-mailadres of het anderszins gebruik maken van een privé-account voor welke werkgerelateerde zaken dan ook maar.
- Voor wat betreft digitale leermiddelen wordt er uitsluitend gebruik gemaakt van door de directie goedgekeurde en aangeschafte software/apps. Het is niet toegestaan andere middelen te gebruiken waarbij gegevens van leerlingen (ook niet als deze geanonimiseerd zijn) nodig zijn voor de werking van de software/app.
- Medewerkers die mails of andere gegevens aantreffen waarvan vermoed wordt dat dit een virus, phishing, of anderszins kwaadwillendheid kan betreffen, melden dit onmiddellijk aan de ICT-coördinator.
- Medewerkers die vermoeden dat persoonsgegevens niet veilig worden bewaard, of die vermoeden dat persoonsgegevens verstrekt zijn of kunnen zijn aan onbevoegden, melden dit onmiddellijk aan de ICT-coördinator.
- Kasten waarin (fysieke) gegevens van leerlingen worden bewaard zijn te allen tijde afgesloten. (Fysieke) persoonsgegevens worden nooit buiten de afgesloten kasten bewaard. Het is medewerkers niet toegestaan om leerlingdossiers of onderdelen daaruit mee naar huis te nemen.
Hoe zit het met gescheiden ouders rondom school?
Omdat we als school het uitgangspunt hebben dat we de zorg voor de kinderen delen met de ouders, is het nodig om voor kinderen van gescheiden ouders concrete afspraken te maken. Dit schept duidelijkheid naar alle betrokkenen en is een middel om te voorkomen dat de veiligheid en rust van de kinderen in het gedrang komt.
- De dagelijkse gang van zaken rond het kind communiceert de school in principe met de ouder die de dagelijkse zorg heeft.
- Indien beide ouders ouderlijk gezag hebben over het kind, ontvangen beiden de digitale informatie van school. Ook worden beide ouders uitgenodigd voor bijvoorbeeld gespreksavonden, ouderavonden en andere ontmoetingen op school tenzij ouders hier samen andere afspraken over gemaakt hebben. Dit wordt door beide ouders gecommuniceerd met school.
Wanneer één ouder het ouderlijk gezag heeft dan krijgt deze ouder alleen de uitnodiging. - Wanneer het kind gebracht en gehaald wordt, gebeurt dit door de ouder die de dagelijkse zorg voor het kind heeft. Eventuele andere afspraken worden duidelijk naar school gecommuniceerd.
- De school is geen ontmoetingsplaats van het kind met de ouder die niet de dagelijkse zorg heeft.
- Waar nodig ontvangt de school een kopie van de rechterlijke uitspraak inzake afspraken m.b.t. voogdij, toewijzing kind en eventuele bezoekregelingen. Deze kopie wordt opgenomen in het dossier van het betreffende kind.
- We houden ons aan eventuele rechterlijke uitspraken.
- Bij onduidelijkheden beslist de directie, na overleg met betrokken teamleden en de ouder(s) met ouderlijk gezag.
Hoe zit het met het gebruik van mobiele telefoons en smartwatch?
Binnen de school is het voor kinderen niet toegestaan om gebruik te maken van hun mobiele telefoon of smartwatch. Bij uitzondering kan het zijn dat u hierin een andere keus maakt:
- Mijn kind komen van ver en ik vind het prettig dat mijn kind een mobiele telefoon bij zich heeft;
- Kinderen mogen alleen naar school en naar huis;
- Incidentele gevallen, bijvoorbeeld bij ziekte.
Tijdens schooltijden staat het mobieltje/smartwatch uit en ligt deze op een afgesproken plek bij de eigen leerkracht (graag aangeven bij de leerkracht). Bij een noodgeval is de school altijd bereikbaar. Natuurlijk is het vanwege privacyoverwegingen maken van beeld- en geluidsopnamen niet toegestaan. Overigens is het meenemen van een mobiel/smartwatch op eigen risico. Wij zijn dus niet aansprakelijk voor kwijtraken of schade.
Hoe zit het met aansprakelijkheid en verzekeringen rondom school?
De school heeft een verzekeringspakket afgesloten bestaande uit een ongevallenverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Op grond van de ongevallenverzekering zijn alle betrokkenen bij schoolactiviteiten (leerlingen, personeel, vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering indien een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten gedeeltelijk meeverzekerd, voor zover de eigen verzekering van betrokkene geen dekking biedt (bijvoorbeeld door eigen risico). Materiële schade (bril, fiets, etc.) valt niet onder de dekking. De aansprakelijkheidsverzekering biedt zowel de school zelf als zij die voor de school actief zijn (bestuur, personeel, vrijwilligers) dekking tegen schadeclaims ten gevolge van onrechtmatig handelen. Wij attenderen u in dat verband op twee aspecten die vaak leiden tot misverstand:
Ten eerste is de school/het schoolbestuur niet (zonder meer) aansprakelijk voor alles wat er tijdens de schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. Wanneer dit wel het geval zou zijn, zou alle schade die in schoolverband ontstaat door de school moeten worden vergoed. Deze opvatting leeft wel bij veel mensen, maar is gebaseerd op een misverstand. De school heeft pas een schadevergoedingsplicht wanneer er sprake is van een verwijtbare fout. De school (of zij die voor de school optreden) moeten dus tekort zijn geschoten in hun rechtsplicht. Het is mogelijk dat er schade wordt geleden, zonder dat er sprake is van enige onrechtmatigheid (bijvoorbeeld tijdens de gymles een bal tegen een bril). Die schade valt niet onder de aansprakelijkheidsverzekering en wordt dan ook niet vergoed door de school.
Ten tweede is de school niet aansprakelijk voor (schade door) onrechtmatig gedrag van leerlingen. Leerlingen (of, als zij jonger zijn dan veertien jaar, hun ouders) zijn primair verantwoordelijk voor hun doen en laten. Een leerling die tijdens de schooluren of tijdens andere door de school georganiseerde activiteiten door onrechtmatig handelen schade veroorzaakt, is daar dus in de eerste plaats zelf (of de ouders) verantwoordelijk voor. Het is dus van belang dat ouders/verzorgers zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering hebben afgesloten.
Hoe zit het met de privacyverklaring aan ouder en kind rondom school?
Doel
Het doel van deze privacyverklaring is:
- Bescherming van de persoonlijke levenssfeer van leerlingen en ouders tegen misbruik van hun persoonsgegevens;
- Voorkomen dat hun persoonsgegevens voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor deze verzameld zijn.
Uitgangspunt
Uitgangspunt is ‘dataminimalisatie’: we vragen niet meer gegevens dan strikt noodzakelijk voor het onderwijs, en we bewaren deze ook niet langer dan nodig. Na beëindiging van het gebruik van persoonsgegevens (bijv. bij vertrek), hebben ouders en leerlingen het ‘recht te worden vergeten’. Ouders mogen de school dan vragen om gegevens te verwijderen. Dit geldt niet voor gegevens die vanwege wet- of regelgeving (bijvoorbeeld regels over de bekostiging van de school) langer bewaard moeten worden. Als iemand met een conflict de school verlaat, moeten gegevens soms ook langer bewaard worden.
Dossiers
Van leerlingen wordt een dossier aangelegd. Dit dossier wordt digitaal bijgehouden. De leerlingdossiers worden bijgehouden om de leerresultaten van de leerling bij te kunnen houden, en om andere relevante gegevens voor het leerproces vast te kunnen leggen. Ook zijn sommige leerlinggegevens (bijvoorbeeld geboortedatum en BSN-nummer) nodig om de bekostiging van de overheid voor de school te verkrijgen. De toegang tot de leerling dossiers is als volgt geregeld:
- Directie, leerkrachten en schooladministratie hebben toegang tot de leerlinggegevens. Verstrekking aan derden van leerling gegevens vindt slechts plaats aan diegenen die belast zijn met de verwerking van deze gegevens en/of daarbij noodzakelijk zijn betrokken (bijvoorbeeld in het kader van leerlingbegeleiding) of in geval van wettelijke verplichting (bijvoorbeeld bij verstrekking aan de overheid d.m.v. BRON). Wanneer een leerling vertrekt naar een andere school, worden de relevante gegevens uit het leerlingendossier aan deze andere school ter beschikking gesteld;
- Voordat leerlinggegevens aan derden gegeven worden, vragen we als school hiervoor toestemming aan de ouders / verzorgers. Als we geen toestemming krijgen, geven we de gegevens niet door. De school mag wel zonder toestemming leerling gegevens doorgeven aan derden als daartoe een wettelijke verplichting bestaat (bijvoorbeeld bij wisseling van school), of als dit noodzakelijk is voor de vitale belangen van het kind (bijvoorbeeld: een leerling met diabetes wordt onwel, aan het ambulancepersoneel mag zonder toestemming van de ouders vermeld worden dat het kind diabetes heeft). Bij vermoedens van kindermishandeling kan de school verplicht zijn leerling gegevens door te geven aan hulpverleners of politie/justitie.
De directie draagt er zorg voor dat onbevoegden geen toegang tot de leerlingdossiers hebben. Alleen degene, die specifieke gegevens nodig heeft om zijn/haar werk te kunnen doen, mag de betreffende gegevens inzien.
Ouders en verzorgers hebben het recht het leerlingdossier van hun kind in te zien. Op hun verzoek verstrekt de directie hun een kopie van het betreffende leerlingdossier. Ouders en verzorgers kunnen om correctie van de gegevens vragen als zij menen dat er onjuiste gegevens in het leerlingendossier staan.
Bewaartermijn
Leerlingadministratie gegevens (in- en uitschrijving en verzuim) worden uiterlijk vijf jaar nadat de leerling de school heeft verlaten. Gegevens over doorverwijzing naar het speciaal onderwijs worden drie jaar bewaard. De overige gegevens van het leerlingendossier worden twee jaar bewaard. Als er sprake is van een conflict of een rechtszaak, mag de school de gegevens langer bewaren, zolang als dat nodig is, en voor zover dat relevant is.
De volgende gegevens mogen langer worden bewaard (bijvoorbeeld om activiteiten te kunnen organiseren voor oud-leerlingen): naam, adres, telefoonnummer, mailadres en dergelijke voor communicatie benodigde gegevens.
Geheimhouding
Ieder die de beschikking krijgt over leerlinggegevens waarvan hij/zij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs kan vermoeden, is verplicht tot geheimhouding daarvan.
Functionaris gegevensbescherming
Op onze school hebben we een functionaris gegevensbescherming. Dit is bij ons de secretaresse. Deze persoon heeft met de digitale leerling administratiesystemen te maken. Als er onverhoopt data zijn ‘gelekt’ meldt de functionaris dit binnen 72 uren nadat het lek bekend is geworden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) via https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/. Betrokkenen worden ook ingelicht wanneer er een hoog risico is dat het datalek negatieve gevolgen heeft voor betrokkenen. De functionaris is tevens op de hoogte van de privacy bijsluiter van onze digitale administratiesystemen en zorgt voor getekende verwerkersovereenkomsten met alle partijen die de persoonsgegevens van onze school verwerken. Daarnaast vernietigt de functionaris gegevens na het verstrijken van genoemde termijnen.
Taken van de functionaris gegevensbescherming zijn i.i.g.:
- Informeren van alle partijen over de verplichtingen inzake het verwerken van persoonsgegevens. Denk bijvoorbeeld aan: voorlichten van leerkrachten bij het zorgvuldig omgaan met de leerling dossiers;
- Toezien op de goede naleving van de regelgeving;
- Advies geven over een eventuele gegevensbeschermingseffectbeoordeling en toezien op de uitvoering daarvan;
- Contactpersoon voor de Autoriteit Persoonsgegevens;
- Bij elke verwerking (of wijziging daarvan) nagaan of de regels worden nageleefd.
Leerlingen
- Onze digitale leerlinggegevens staan in het leerling administratiesysteem van ParnasSys;
- In onze communicatie (website, mail) gebruiken we alleen de voornamen van de leerlingen en eventueel de groep waarin de leerling zit. Verder worden geen andere gegevens van leerlingen bekendgemaakt. In de sociale media worden geen namen van leerlingen genoemd;
- Op het openbare gedeelte van onze website en in de sociale media plaatsen we alleen afbeeldingen van leerlingen in algemene situaties en bij voorkeur waar ze niet alleen op een foto staan;
- Ouders van wie een afbeelding van hun kind in een individuele situatie op de website is geplaatst, kunnen verzoeken de afbeelding te verwijderen;
- Er is geen overzicht van de leerlingen met hun adresgegevens op onze website. Ouders maken een eigen profiel aan en bepalen welke gegevens zij openbaar maken;
- Ouders geven op het aanmeldingsformulier van hun kind al dan niet toestemming voor het plaatsen van foto’s van hun kind op de website. Ouders kunnen gegeven toestemming altijd weer intrekken. Er is een actuele lijst waarop staat welke kinderen niet op de website mogen;
- Op school maken kinderen geen gebruik van sociale media;
- Filmopnames t.b.v. scholing (van stagiaires of leerkrachten) worden alleen voor scholingsdoeleinden gebruikt en daarna vernietigd. Voor ander gebruik moet per geval expliciet toestemming door ouders van gefilmde leerlingen worden verleend.
Foto’s en filmpjes maken door ouders/verzorgers:
Tijdens school worden er door ouders GEEN foto’s/filmpjes gemaakt. (Een zeer belangrijke reden is dat we een flink aantal kinderen hebben, waarvan ouders hebben aangegeven dat ze niet op de foto of film mogen).
Tijdens schoolactiviteiten:
1. Maken alleen die mensen foto’s en filmpjes die daarvoor zijn gevraagd;
2. Deze foto’s plaatsen wij op intranet, waar u ze kunt bekijken;
3. Is een ouder goed in het maken van foto’s en gaat degene mee met een schoolactiviteit dan kunnen deze ouders zelf om een camera van school vragen die na de activiteit ook weer op school ingeleverd wordt.
We kunnen begrijpen dat ouders van speciale momenten (bijvoorbeeld eerste schooldag of verjaardag) toch heel graag een foto/filmpje willen maken. Die ruimte willen we u geven. Als u dit doet wilt u dan goed opletten dat u alleen een foto/filmpje maakt van uw eigen kind(eren). Er mogen dus geen andere kinderen op uw foto/filmpje staan.
Bijlagen
1. Bewerkersovereenkomsten
Onze school maakt gebruik van software en dienstverlening van derden voor het verwerken van persoonsgegevens. Met deze leveranciers hebben we verwerkersovereenkomsten gesloten. In deze overeenkomsten is onder andere vastgelegd hoe deze gegevens worden beveiligd. Voor zover het de verwerking van leerling gegevens betreft hebben we met de volgende partners een verwerkersovereenkomst gesloten:
- ParnasSys;
- Heutink ICT;
- BRON;
- CED.;
- Portaal;
- Maarten Heideman;
- Ricoh;
- Bibliotheek West Achterhoek
2. Bewerkingsregister
De volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- N.A.W.-gegevens;
- Geboortedatum;
- Relevante gegevens ontwikkeling kind;
- Huisarts;
- Relevante gegevens ouders/verzorgers inclusief opleidingscategorie;
- BSN-nummer kind, telefoon, email;
- Verjaardagen;
- Medische gegevens;
- Verlofaanvragen en absentie;
- Culturele – en gezindte achtergrond en land van herkomst.
Wat wordt er met deze persoonsgegevens gedaan?
- Gegevens worden gedeeld tbv communicatiedoeleinden (Parro);
- Verlofaanvragen t.b.v. verwerking administratie.
Hoe zit het met het pestprotecol rondom school?
Dit pestprotocol heeft als doel:
- Dat alle kinderen zich in hun basisschoolperiode veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.
- Als er zich ongewenste situaties voordoen kunnen kinderen en volwassenen elkaar aanspreken op de regels en afspraken die hieronder worden uitgewerkt.
- Door elkaar te steunen en door wederzijds respect te tonen, stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met plezier naar school te gaan!
Verschil tussen plagen en pesten
Plagen: Is onschuldig, spontaan, voor iedereen leuk, tussen vrienden over en weer. Let op: plagen kan een opstapje zijn naar pesten.
Pesten: Structureel wordt dezelfde persoon bewust pijn gedaan, fysiek en/of geestelijk. Dit gebeurt online en offline.
Om pesten aan te pakken is het belangrijk om het volgende te onderkennen.
Pesten moet als probleem worden gezien door alle direct betrokken partijen om het pestgedrag direct te laten stoppen omdat het beschadigend is voor de gepeste en de pester.
Betrokken partijen zijn:
- Leerlingen (gepeste kinderen, pesters, de zwijgende en meelopers*);
- Leerkrachten;
- Ouders/ verzorgers (hierna genoemd: ouders).
* Zwijgende kinderen houden zich afzijdig, meelopers sluiten zich aan bij de pesters.
De school probeert pestproblemen te voorkomen. Los van het feit of pesten wel of niet aan de orde is, wordt het onderwerp pesten met de kinderen bespreekbaar gemaakt.
Als pesten zich voordoet nemen leerkrachten (in samenwerking met de ouders) duidelijk stelling in.
Het is beter om niet het woord slachtoffer te gebruiken, dit suggereert dat er niets aan gedaan kan worden, aan pesten kan altijd wat gedaan worden!
Algemene opmerkingen:
- Kinderen leren zich gaandeweg hun basisschooltijd hoe je je als mensen tot elkaar verhoudt. Empathie moeten kinderen leren. Kinderen moeten hun sociale grenzen nog opzoeken en uit kunnen proberen;
- Vanaf 9 jaar is het aanpakken van pesten in een groep het meest effectief.
Oorzaken van pestgedrag kunnen zijn:
– Een problematische thuissituatie (navragen bij zorgcoördinator);
– Voortdurend gevoel van anonimiteit (zich buitengesloten voelen);
– Voortdurend in een niet-passende rol worden gedrukt;
– Voortdurend met elkaar de competitie aan gaan;
– Een voortdurende strijd om macht in de klas of in de buurt.
Signalen van pesterijen:
- altijd een bijnaam, nooit bij de eigen naam noemen;
- zogenaamde leuke opmerkingen maken over een klasgenoot;
- een klasgenoot voortdurend ergens de schuld van geven;
- briefjes doorgeven;
- beledigen;
- negatieve opmerkingen maken over kleding;
- isoleren;
- buiten school opwachten, slaan of schoppen;
- op weg naar huis achterna rijden;
- naar het huis van het slachtoffer gaan;
- bezittingen afpakken/vernielen;
- schelden of schreeuwen tegen het slachtoffer.
Deze lijst kan nog verder worden uitgebreid: je kunt het zo gek niet bedenken of volwassenen en dus ook leerlingen hebben het bedacht. Leerkrachten en ouders moeten daarom alert zijn op de manier waarop kinderen met elkaar omgaan en duidelijk stelling nemen wanneer bepaalde gedragingen hun norm overschrijden.
Elke klas heeft een norm
Op grond van een bepaalde norm, zoekt de Pester een Doelwit en krijgt hij medestanders. Er is vaak geen duidelijk, aanwijsbare reden waarom het ene kind gepest wordt en het andere niet.
Iemand die gepest wordt, is nooit de schuldige.
REGELS DIE GELDEN IN ALLE GROEPEN
- Gewoonte 4: denk win-win.
- Gewoonte 5: eerst begrijpen, dan begrepen worden.
- Gewoonte 6: creëer synergie.
- Niet: zomaar klikken. Wel: aan de juf of meester vertellen als er iets gebeurt wat je niet prettig of gevaarlijk vindt;
- Vertel de meester of de juf wanneer je zelf of iemand anders wordt gepest;
- Blijft de pester doorgaan dan aan de meester of juf vertellen.
- Word je gepest, praat er thuis ook over, je moet het niet geheim houden.
- Nieuwe kinderen willen we goed ontvangen en opvangen. Zij zijn welkom op onze school.
Hoe gaan wij als school om met pesten?
- Op school stellen we het omgaan met elkaar regelmatig aan de orde. Hierbij worden onderwerpen besproken als veiligheid, rollen in een groep, aanpak van ruzies enzovoort;
- Het voorbeeld van de leerkrachten (en thuis de ouders) is van groot belang. Er zal minder gepest worden in een klimaat waar duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar, waar verschillen worden aanvaard en waar ruzies niet met lichamelijk of verbaal geweld worden opgelost maar uitgesproken.
- Agressief gedrag van teamleden, ouders en leerlingen worden niet geaccepteerd. Op school wordt duidelijk stelling genomen tegen dergelijke gedragingen.
AANPAK VAN PESTGEDRAG IN VIER STAPPEN
STAP 1: Er eerst zelf met elkaar uit komen;
STAP 2: Op het moment dat een van de leerlingen er niet uitkomt, heeft deze het recht en de plicht het probleem aan de leerkracht voor te leggen.
STAP 3: De leerkracht brengt de partijen bij elkaar voor een verhelderingsgesprek en probeert samen met hen het pestgedrag op te lossen en (nieuwe) afspraken te maken.
STAP 4: Bij deze stap worden ouders betrokken.
De leerkracht houdt een gesprek met de pester en de ouders om de gevolgen van het pestgedrag te bespreken.
De fases van oplossen en eventuele gevolgen treden in werking. De maatregelen zijn opgebouwd uit 5 fases:
FASE 1:
- Een of meerdere pauzes binnen blijven;
- Nablijven tot alle kinderen naar huis vertrokken zijn (ouders op de hoogte stellen);
- Een schriftelijke opdracht zoals een stelopdracht over de toedracht en zijn of haar rol in het pestprobleem;
- Door gesprek: bewustwording voor wat het pesten doet met een ander kind /wat hij met het gepeste kind uithaalt.
- Afspraken maken met de pester over gedragsveranderingen. De naleving van deze afspraken komen aan het einde van iedere week (voor een periode) in een kort gesprek aan de orde.
FASE 2:
Een gesprek met de ouders, als voorgaande acties op niets uitlopen. De medewerking van de ouders wordt nadrukkelijk gevraagd om een einde aan het probleem te maken. Mocht het nodig zijn om verder te gaan dan wordt gekeken, samen met het pestcoördinaat, welke aanpak het beste aansluit bij het kind.
FASE 3:
Bij aanhoudend pestgedrag kan deskundige hulp worden ingeschakeld zoals bijvoorbeeld van een Jeugd- en Gezinswerker, Schoolbegeleidingsdienst, schoolarts van de GGD enzovoort.
Fase 4:
Bij aanhoudend pestgedrag kan er voor gekozen worden om een leerling tijdelijk in een andere groep te plaatsen.
Fase 5:
In extreme gevallen kan een leerling geschorst of verwijderd worden.
Zie protocol time-out, schorsing en verwijdering.
Adviezen aan de ouders van onze school
A. Ouders van gepeste kinderen:
1. Houd de communicatie met uw kind open, blijf in gesprek met uw kind;
2. Pesten (op school) kunt u het beste direct met de leerkracht bespreken;
3. Door positieve benadering van uw kind zal het zelfrespect vergroot worden of weer terugkomen;
4. Stimuleer uw kind tot het beoefenen van een sport;
5. Steun uw kind in het idee dat er een einde aan het pesten komt;
6. U kunt boeken lezen over sociaal emotionele ontwikkeling (eventueel ook te leen bij de zorgcoördinator)
B. Ouders van pesters
1. Neem het probleem van uw kind serieus;
2. Raak niet in paniek: elk kind loopt kans pester te worden, een kind ontwikkelt zich hier nog in en zoekt sociale grenzen. Soms blijkt het verkeerd uit te pakken;
3. Probeer achter de mogelijke oorzaak te komen;
4. Maak uw kind gevoelig voor wat het anderen aandoet;
5. Besteed extra aandacht aan uw kind;
6. Stimuleer uw kind tot het beoefenen van een sport;
7. Corrigeer ongewenst gedrag en benoem het goede gedrag van uw kind;
8. Maak uw kind duidelijk dat u achter de beslissing van school staat;
9. U kunt boeken lezen over sociaal emotionele ontwikkeling (eventueel ook te leen bij de zorgcoördinator)
mei 2022
Namens Kwaliteitskring SEO, Marjolein Hendriksen
Hoe zit het met GGD op school en jeugdgezondheid?
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) op school.
U kunt bij de JGZ terecht met vragen over uw kind in ontwikkeling. Lichamelijke ontwikkeling, zoals groei en motoriek, maar ook voor opvoedingsvragen, gezonde voeding, eetgedrag, zindelijkheid en psychosociale ontwikkeling of mentale veerkracht. In overleg met ouders en kinderen kunnen zij verwijzen naar andere vormen van ondersteuning of naar een huisarts/specialist.
Wat de JGZ belangrijk vindt, is dat zij er voor u zijn. U kunt met allerlei vragen rondom het opgroeien van uw kind bij hen terecht. Elk kind wordt een aantal keren door de JGZ uitgenodigd.
Bij calamiteiten op school kan de jeugdverpleegkundige en/of jeugdarts de school en/of ouders ondersteunen. Dit kan o.a. gaan om de behandeling van hoofdluis, advies over zindelijkheidstraining enzovoort. Hiervoor kunt u contact opnemen met: Jeugdverpleegkundige Annet Heyn: email: a.heyn@ggdnog.nl, tel.: 088 – 4433240 of Jeugdarts Esther Koers: email: e.koers@ggdnog.nl, tel.: 088 – 4433510.
Wat doet de jeugdgezondheidszorg:
- Logopedie: De logopedisten verzorgen voor de GGD de logopedie op alle basisscholen in Noord- en Oost-Gelderland;
- Gezondheidsonderzoek groep 1: De jeugdverpleegkundige ziet alle kinderen uit groep 1 voor een gezondheidsonderzoek;
- Meten en wegen groep 6: De assistente jeugdgezondheid meet en weegt alle kinderen in groep 6 tijdens de gymles;
- Vaccinaties: Kinderen van 9 jaar krijgen een uitnodiging voor de DTP en de BMR-prik. Meisjes van 12 jaar voor de HPV-vaccinatie.
Meer informatie?
Kijk op onze website: www.ggdnog.nl/kind-en-opvoeden.
Heeft u vragen, of wilt u een afspraak maken, neem dan gerust contact met ons op! Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 08.00-12.00 uur telefonisch bereikbaar op nummer 088 – 443 31 00. U kunt ook een e-mail sturen naar: jgz@ggdnog.nl.